Vyrábané v Nemecku

Nedostatok železa

Železo je základná mikroživina, ktorú každý deň potrebujeme na tvorbu hemoglobínu (červené krvné farbivo) v červených krvinkách.

Nedostatok železa

Prečo je dostatočná hladina železa pre náš organizmus nevyhnutná?

Železo je základná mikroživina, ktorú každý deň potrebujeme na tvorbu hemoglobínu (červené krvné farbivo) v červených krvinkách. Iba vďaka nim môže krv správne transportovať molekuly kyslíka z pľúc do orgánov a molekuly oxidu uhličitého z orgánov do pľúc. Takže, aby všetko správne fungovalo, potrebujeme dostatočné množstvo železa. Pri nedostatku železa dochádza k tomu, že bunky v tele nemajú kyslík. Následne nastávajú problémy, ktoré sa prejavia vo forme nepríjemných príznakov. Obzvlášť náš mozog potrebuje pre činnosť a správne kognitívne funkcie kvalitné zásobovanie kyslíkom.

Okrem vyššie uvedeného, je železo pre náš organizmus potrebné aj z hľadiska správneho fungovania imunitného systému, správnej látkovej premeny pri tvorbe životnej energie a v neposlednom rade zohráva úlohu v procese delenia buniek.

Ak máte nedostatok železa, môžete pociťovať únavu alebo vyčerpanosť. Je to spôsobené tým, že celý náš energetický metabolizmus závisí od dostatočného množstva železa v tele. Železo je pre naše telo nevyhnutné a nemôže byť ničím nahradené.

Ako naše telo získava železo?

Železo si náš organizmus vytvoriť nevie, preto sme závislí na jeho pravidelnom prísune. Hlavným zdrojom železa by mala byť strava. Avšak v niektorých životných situáciách či obdobiach, nám bežná strava naše potreby železa nedokáže dostatočne pokryť, čo vedie k nedostatku železa a k anémii.

Ako zistím, že mám nedostatok železa?

Tento údaj sa zisťuje zo základného krvného testu. Ak pociťujete niektoré z nepríjemných príznakov ako napríklad únava, vyčerpanosť a podobne, zájdite za svojím všeobecným lekárom, aby vám urobil základný krvný test. Z výsledkov zistíte, či máte dostatočnú hladinu hemoglobínu v tele, prípadne sa dá z krvi zistiť aj stav zásob železa v pečeni vo forme feritínu. Najčastejšie je znížená hladina hemoglobínu v krvi zapríčinená nedostatkom železa.  Biochemické parametre pre hladiny hemoglobínu pre mužov a ženy sú:

  • Ženy minimálne 120 g / l*
  • Muži minimálne 135 g / l*

*zdroj http://klinickabiochemia.sk/download/biochemia.pdf

Tri stupne nedostatku železa

Rozlišujeme až tri stupne nedostatku železa. Zdravý človek má plné hodnoty  hemoglobínu v krvi a aj dostatok zásobného železa vo forme feritínu v pečeni. Prvý stupeň nedostatku železa nastáva vtedy, ak telo úplne spotrebuje zásobné železo z pečene. Tento stav ešte na sebe nepozorujeme, pretože síce feritín už klesol, ale hemoglobín v krvi nám ešte nepoklesol. Ak straty železa naďalej pokračujú, vyvinie sa druhý stupeň, ktorý nazývame nedostatok železa. Vtedy v organizme chýba už aj časť transportného a funkčného železa, ktoré sa nachádza v enzýmoch, hemoglobíne či myoglobíne. Začína sa prejavovať únava, znížená výkonnosť, bolesti hlavy či celková slabosť. Ak železo nedoplníme a naopak strata pokračuje, nastáva sideropenická anémia, bežnejšie známa ako chudokrvnosť. V tomto štádiu nedostatku železa môžeme pociťovať poruchy spánku a koncentrácie, hučanie v ušiach, zrýchlený tep srdca a ďalšie vážne príznaky.

Návšteva lekára a diagnostika

Ak zistíte, že trpíte na niektorý z vyššie uvedených príznakov nedostatku železa, mali by ste zájsť za svojím lekárom, aby vám urobil testy. Váš lekár vám odoberie krv, z ktorej ľahko zistí, či máte málo hemoglobínu, teda či trpíte nedostatkom železa (z krvi vie zistiť aj hladinu feritínu, čiže aké sú zásoby železa v pečeni, nie v krvi). Zároveň zisťuje príznaky, rizikové faktory vo vašom živote (silná menštruácia, zápalové ochorenia a pod.). Ak má lekár podozrenie na vnútorné krvácanie, vykoná test na okultné krvácanie (zistenie prítomnosti krvi v stolici) a naordinuje ďalšie vyšetrenia ako kolonoskopia či gastroskopia.

Doplnenie nedostatku železa

Ak lekár zistí, že trpíte nedostatkom železa, odporučí vám užívanie výživových doplnkov s obsahom železa alebo vám predpíše lieky. Väčšinou trvá niekoľko týždňov až mesiacov, kým sa hladina železa v krvi dostane naspäť do normálu. Aj keď už v krvi budete mať dostatok železa a niektoré príznaky nedostatku železa zmiznú, mali by ste železo dopĺňať trochu dlhšie, aby sa zásoby vytvorili aj v pečeni čiže si zvýšite hladinu feritínu (viď. graf Tri stupne nedostatku železa). Zároveň je dôležité obohatiť svoj jedálniček o stravu bohatú na železo (červené mäso, pečienka a aj rastlinné zdroje ako strukoviny, listová zelenina, orechy a pod.).

To, aký spôsob doplnenia železa bude zvolený, závisí od závažnosti a príčiny vzniku nedostatku železa. Ak je zdravotný stav veľmi vážny (veľká strata krvi pri operácii, zranení a podobne), môžu vám železo doplniť injekčne, čiže priamo do žily. Táto forma sa použije aj v prípade, ak pacient nie je schopný železo absorbovať cez tráviaci trakt (zápaly, operácia a podobne). V akútnych prípadoch je nutná transfúzia krvi. Ak sa preukáže vnútorné krvácanie (vredy a pod.) je nevyhnutná liečba na jeho zastavenie a následné doplnenie hladiny železa. Ženy ktoré majú nadmerné straty železa počas menštruácie by mali hovoriť o riešení svojho problému s gynekológom. On disponuje možnosťami ako žene pomôcť.

Prečo užívať Globifer forte a kde ho kúpite najvýhodnejšie?

Optimálnou formou dopĺňania nedostatku železa bez nežiaducich účinkov je využívanie pozitívnych vlastností prírodného hémového železa s výrazne lepšou absorpciou, vďaka čomu stačí užívať nižšie denné dávky výživového doplnku. Prírodné hémové železo obsiahnuté v GlobiFer® forte je telu prirodzená forma, nespôsobujúca zažívacie ťažkosti a jeho prítomnosť v čreve napomáha aj absorpcii nehémového železa. Zároveň platí, že pri absorpcii prírodného hémového železa sa nežiaduce účinky vyskytujú len zriedkavo. Je to v dôsledku toho, že prírodné hémové železo sa vstrebáva v celku a významná časť sa vstrebe a aj to, čo sa nevstrebe, je prírodnej štruktúry a neirituje tráviaci trakt užívateľa. Aj vďaka tomu budete dopĺňať hladinu železa kratšie. Výživový doplnok GlobiFer forte® s obsahom fortifikovaného prírodného hémového železa môžete kúpiť v sieti kamenných lekární alebo v online lekárňach a nechať si ho doručiť kuriérom. Ak preferujete fyzický nákup, prinášame vám zoznam lekární, kde GlobiFer forte kúpite najvýhodnejšie. Vyberte si prevádzku podľa kraja, kde bývate či pracujete alebo podľa ceny a kúpte si GlobiFer® forte, ktorý vám pomôže pri riešení nedostatku železa.

Ktoré skupiny ľudí sú najviac ohrozené nedostatkom železa?

Za normálnych okolností by sme mali potreby železa vykryť správnym stravovaním, ktoré zahŕňa pestrý a vyvážený jedálniček. Medzi potraviny bohaté na železo patria šošovica, orechy, špenát, banány, marhule, ktoré obsahujú nehémové železo. Ľahšie však vieme železo získať zo živočíšnej potravy napr. pečeň a mäso, ktoré obsahuje hémové železo.

Ak by sme mali spomenúť konkrétne skupiny ľudí, ktoré by mohli byť najviac ohrozené nedostatkom železa, zaradili by sme sem:

  • mladých ľudí vo vývoji,
  • menštruujúce ženy, najmä ženy so silnou menštruáciou,
  • tehotné ženy,
  • aktívnych športovcov,
  • starších ľudí,
  • ženy, ktoré chcú otehotnieť,
  • ľudí s obmedzenou výživou (redukčná diéta, žalúdočno-črevné ochorenia),
  • ľudí so slabým apetítom (napríklad počas onkologickej liečby),
  • ľudí po väčšej strate krvi (chirurgické zákroky).

Vzhľadom na vyššie uvedené skupiny ohrozené nedostatkom železa je dôležité vedieť, koľko železa by mali denne prijímať. Denná potreba železa v potrave sa líši vzhľadom na pohlavie a vek, ale aj intenzitu menštruácie, tehotenstvo či dojčenie.

Tínedžeri:

  • chlapci 15 mg
  • dievčatá 18 mg

Dospelí:

  • muži 10 mg
  • ženy 15 mg
  • ženy so silnou menštruáciou 20-30 mg
  • ženy po menopauze 10 mg
  • tehotné ženy od 2. trimestra 30 mg7
  • dojčiace ženy 15 mg

Príznaky nedostatku železa

Pri nedostatku železa možno pozorovať nasledujúce príznaky:

  • únava,
  • nedostatok energie,
  • strata vlasov,
  • lámavosť nechtov,
  • problémy s imunitou,
  • amnézia – strata pamäti,
  • problémy s pozornosťou,
  • problémy so spracovaním informácií,
  • búšenie srdca,
  • dýchavičnosť,
  • závraty.

Nezanedbajte varovné signály a včas sa postarajte o doplnenie železa.

Zaujímavosti o železe

  • Hoci je rastlinné železo prírodné, jeho vstrebávanie nie je také efektívne, ako vstrebávanie prírodného hémového železa, preto musíte užívať prípravky s obsahom rastlinného železa dlhšie.
  • Žena môže počas silnej menštruácie stratiť až 3 mg železa denne.
  • Menštruačné krvácanie je u žien častou príčinou vzniku nedostatku železa. Behom menštruácie tvoria krvné straty v priemere 40-60 ml krvi za cyklus, čo zodpovedá zhruba 16-25 mg železa. Prvým regulačným mechanizmom, ktorým sa organizmus bráni rozvoju nedostatku železa je zvýšenie jeho vstrebávania z potravy. Pri krvných stratách presahujúcich 70-80 ml za cyklus však už organizmus nestačí kompenzovať straty železa zvýšeným vstrebávaním. Pokiaľ nedôjde k dostatočne zvýšenému obsahu železa v potrave z bežných 10-15 mg na cca 18-20 mg denne, tak sa deficit železa postupne prehĺbi až k anémii z nedostatku železa.
  • Železo sa dokáže vstrebávať len v krátkej asi 25 – 30 cm dlhej časti tenkého čreva v dvanástniku, preto je úroveň a rýchlosť vstrebávania obzvlášť dôležitá.
  • Dvojmocné nehémové železo obsiahnuté vo vysokých dávkach vo forme solí v niektorých prípravkoch na dopĺňanie nedostatku železa sa vstrebe len čiastočne a uvoľnené, ale nevstrebané železo z tablety potom môže v čreve:
    • podnecovať tvorbu voľných radikálov, ktoré iritujú črevo a môžu rozvinúť zápalovú reakciu organizmu so sprievodnými prejavmi – zápcha, kŕče, hnačka,1,2
    • vážne škodiť črevnej mikrobiote a tým ohroziť aj celkovú imunitu organizmu3,4,5,6.
  • Ak budúca matka nedostatok železa dlhodobo nerieši, môže to mať vážne následky. Riskuje ohrozenie zdravia a svojho života, či života dieťaťa, hrozí predčasný pôrod, nízka pôrodná hmotnosť dieťaťa, pomalšie zotavovanie sa po pôrode a ďalšie vážne riziká.
  • Niektoré bežné potraviny znižujú absorpciu nehémového železa – mlieko, mliečne výrobky, tiež vláknina v obilninách, orechoch, listovej zelenine, ďalej kalcium a vaječná bielkovina. Avšak najvýznamnejším faktorom znižovania vstrebávania nehémového železa sú polyfenoly obsiahnuté v čaji, káve, kakau a aj v niektorej zelenine a korení.

Literatúra:

  1. Lund EK, Wharf SG, Fairweather-Tait SJ, Johnson IT. Am J Clin Nutr. 1999;69(2):250-255.
  2. Orozco MN. A kol. J Nutr. 2010;140(6):1105-1110. doi:10.3945/jn.109.111104
  3. Dostal A. et al. J.Nutr. 2012; 142(2): 271-277. doi:10.3945/jn.111.148643.
  4. Kortman Guus A.M. a kol. Hemodial Int. 2017;21(S1): S28-S36. doi: 10.1111/hdi.12553.
  5. Zimermann MD. a kol. Am J Clin Nutr. 2010;92(6): 1406 – 1415. doi: 10.3945/ajcn. 110.004564
  6. Juríček Interná med. 2020; 20 (12): 551-554
  7. Pavord S. a kol. UK guidelines on the management of Iron deficiency in pregnancy. British Journal of Hematology 2012; 156: 588-600