Vyrábané v Nemecku

Vypadávajúce vlasy a lámavé nechty môžu signalizovať aj nedostatok železa! Ako si ho doplníte rýchlo a bez tráviacich ťažkostí?

Deficit železa je bežným problémom, ktorý postihuje mnoho ľudí po celom svete. Železo je esenciálny minerál, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri tvorbe hemoglobínu a prispieva aj k správnemu fungovaniu imunitného systému.

Deficit železa je bežným problémom, ktorý postihuje mnoho ľudí po celom svete. Železo je esenciálny minerál, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri tvorbe hemoglobínu, molekuly zodpovednej za prenášanie životodarného kyslíka z pľúc do celého tela a prispieva aj k správnemu fungovaniu imunitného systému. Ak v tele chýba železo, môže to viesť k vážnym zdravotným komplikáciám. Deficit železa sa môže prejavovať bledou a suchou pokožkou, studenými rukami a nohami, môže sa objaviť bolesť hlavy, únava či nechutenstvo, ale v negatívnom smere to môže postihnúť aj naše vlasy či nechty. Preto je vhodné sa pri spozorovaní týchto príznakov otestovať pomocou testu na feritín, ktorý si kúpite v lekárni alebo navštívte svojho lekára a dajte si zistiť, či máte dostatok železa.

Vlasy bez života?

Vlasy, ako koruna krásy, neraz upútajú pozornosť nejedného človeka, ak sa s nimi začne niečo diať. Zhoršená kvalita vlasov a ich vypadávanie môžu mať celý rad príčin, no jednou z nich môže byť aj deficit železa v tele, keďže železo okrem úlohy prenosu kyslíka tiež zohráva dôležitú úlohu v procese delenia buniek. Aj preto môže mnoho žien a mužov nedostatok železa zaregistrovať práve prostredníctvom oslabených vlasov.

Naše vlasy sú tvorené keratínom, čo je proteín, ktorý na svoju produkciu potrebuje optimálnu hladinu železa v krvi. V prípade, že je ho v tele nedostatok, vlasy sú viac krehké a ľahšie sa lámu. Železo je tiež potrebné na správny vývin folikulov na pokožke hlavy, odkiaľ vlasy rastú. Nedostatok železa teda môže tiež spôsobiť, že vlasy budú rásť oveľa pomalšie a v závažnejších prípadoch môžu aj vypadávať.

Lámavé nechty

Podobne zhoršená kvalita nechtov môže mať celý rad príčin, no jednou z nich môže byť aj deficit železa v tele. Aj nechty sú primárne tvorené keratínom. Okrem toho, že sa železo podieľa na tvorbe tejto bielkoviny, ovplyvňuje aj vývin nechtových lôžok. Nízka hladina železa v tele sa teda môže odraziť aj na vzhľade našich nechtov. Môžete si napríklad všimnúť, že nechty sú odrazu tenšie, ľahšie sa lámu, že sú matné a bez lesku, či sa dokonca odlupujú. Deficit železa sa na našich nechtoch môže prejaviť aj skrz priečne ryhy  alebo zmenenú farbu (nechty sú sfarbené do žlta alebo do biela).

V oboch prípadoch, či už u seba registrujete vypadávanie vlasov či zvýšenú lámavosť nechtov, je dôležité tento problém riešiť s odborníkom. Najmä ženám môžu kvôli stálemu používaniu gélových nechtov tieto príznaky uniknúť, pričom ide o významný ukazovateľ nedostatku vo výžive, ktorý často môže súvisieť aj s problémom neriešenej silnej alebo dlhotrvajúcej menštruácie. Preto si dajte raz za čas oddych od gélových nechtov a sledujte aj svoju menštruáciu, či vám telo nedáva zdravotné signály, ktoré je potrebné riešiť s odborníkmi.

Pokiaľ áno a tiež zistíte, že máte nízku hladinu feritínu, znamená to, že vaše telo už takmer minulo zásoby železa a je potrebné ho v správnej forme doplniť. Ak by ste v tejto fáze železo nedopĺňali, mohlo by to viesť následne k rapídnemu znižovaniu hladiny hemoglobínu v krvi.

Ako správne dopĺňať železo

Existuje veľa spôsobov, akými sa dá železo doplniť. Dôležité je však rozlišovať medzi jednotlivými druhmi železa, nakoľko sa výrazne líšia v miere vstrebateľnosti. Hémové železo, obsiahnuté hlavne v mäse (hovädzie, bravčové, kuracie), v rybách a morských plodoch (losos, ustrice, krevety) je pre ľudský organizmus ľahšie dostupné a telo ho dokáže oveľa efektívnejšie vstrebať, než železo nehémové, ktoré sa nachádza v rastlinách.

Z prijatej potravy živočíšneho pôvodu dokáže črevo vstrebať do krvi až 25-40 % hémového železa. Naopak, nehémové železo nachádzajúce sa skôr v rastlinnej strave (listová zelenina, strukoviny), sa vstrebáva slabšie a telo využije len 5 % z toho železa, čo zjete.

Ideálnym riešením je železo, ale aj všetky ostatné minerály a vitamíny, dopĺňať prostredníctvom vyváženej stravy. Pri zvyšovaní zásob železa hrá významnú úlohu najmä červené mäso, najmä mierou vstrebávania železa z neho. Hémové železo obsiahnuté v mäse dokonca pomáha vstrebávať sa aj tomu nehémovému z rastlín, čomu hovoríme „meat faktor“ (obr.2). Dobrým zásobám železa v tele určite najviac prospeje vyvážený a pestrý jedálniček s množstvom zeleniny, strukovinami, obilninami a ovocím v kombinácii s mäsom, rybami a ďalšími živočíšnymi produktmi. K dochucovaniu jedál využite aj bylinky, ktoré tiež obsahujú železo a vitamíny (tymián, bazalka, petržlen a pod.). Dostatočnými zásobami železa v tele zabezpečíte svojmu telu dostatok energie, vyhnete sa únave a navyše podporíte aj obranyschopnosť vášho organizmu. Zahrnúť do jedálnička potraviny bohaté na železo je preto základným krokom k zabezpečeniu dostatočných hladín tohto minerálu.

V prípade, že ste vegán/ka či vegetarián/ka, hodnotnou informáciou môže pre vás byť, že vitamín C zvyšuje absorbciu nehémového železa, ktoré je práve to ťažšie vstrebateľné. Pomôcť môže napríklad konzumácia strukovín v kombinácii s potravinami bohatými na vitamín C (napr. paprika). Aby sa rastlinné, teda nehémové železo mohlo vstrebať, musí sa zredukovať z trojmocného na dvojmocné. Vitamín C dokáže túto redukciu podporiť, avšak už nepomáha vstrebávaniu samotného dvojmocného železa do krvi (obr.1).

vstrebavanie FE trávenie

Pri výbere výživových doplnkov na dopĺňanie železa buďte obozretní 

V prípade, že riešenie problému skrz stravu nie je dostatočné, môžete železo dopĺňať aj pomocou výživových doplnkov. Pri ich kúpe sa však nepozerajte len na to, koľko železa obsahujú, ale aj na to, o akú formu železa ide. Výživové doplnky s obsahom hémového železa boli vyvinuté tak, aby využívali  naše prirodzené schopnosti. Výhodou výživových doplnkov s obsahom hémového železa je potom to, že sa z nich železo výborne vstrebáva a v 98 % prípadoch nespôsobujú problémy s trávením.

Pri užívaní produktov na doplnenie železa, najmä tých založených na rastlinných zdrojoch alebo obsahujúcich anorganické nehémové soli železa, je nevyhnutné venovať pozornosť aj strave a nápojom, ktoré konzumujete, ako aj prípadným výživovým doplnkom, ktoré s nimi užívate. Výživové doplnky obsahujúce v zložení soli dvojmocných kovov napr. vápnika alebo horčíka, ako aj antacidá s hydroxidom hlinitým alebo uhličitanom vápenatým a horečnatým, môžu brániť vstrebávaniu železa (obr.1). Je dôležité byť obozretný aj pri kombinovaní rôznych výživových doplnkov a sledovať, ako sa tieto látky navzájom ovplyvňujú. Ak máte podozrenie, že konzumované látky môžu ovplyvniť vstrebávanie železa, odporúčame váš problém  konzultovať s lekárom alebo lekárnikom.

Ak výrobcovia produktov na doplnenie železa používajú len anorganické nehémové železo, často zvyšujú dávky v tabletách. Tým sa snažia zabezpečiť, že aspoň časť železa bude vstrebaná. Avšak, toto môže viesť k problému s tým nehémovým železom, čo sa nevstrebe do krvného obehu. Prebytok nevstrebaného železa, ktorý zostáva v čreve, môže dráždiť jeho citlivú štruktúru a zmeniť črevnú mikroflóru. To sa často môže prejaviť v podobe zápchy, kŕčov a v niektorých prípadoch aj hnačky. Užívateľ potom prestane produkt užívať a železo si nedoplní.

Čo pomáha vstrebávaniu dvojmocného nehémového železa

Ak používate produkt, ktorý už obsahuje anorganické dvojmocné železo, tak vedzte, že vitamín C už samotnému vstrebávaniu dvojmocného železa do krvi nepomáha. Tam si musí dvojmocné nehémové železo vystáť rad s ostatnými dvojmocnými kovmi (obr.1). Kyselina askorbová, čiže vitamín C, len okyslí obsah tráveniny, ale to dokážu aj iné kyseliny a mnohé fungujú v tomto ohľade aj lepšie.

Vstrebávanie železa do krvného obehu môžete ovplyvniť skombinovaním spomínaných druhov železa. Ak sú v čreve  prítomné jeho obe formy – dvojmocné nehémové železo a hémové železo – významne sa zvyšuje aj absorpcia dvojmocného nehémového železa vďaka tzv. “meat faktoru”. Hémové železo prirodzene podporuje vstrebávanie nehémového železa (obr. 2).

Nehemove železo vstrebvanie

Pokiaľ si potrebujete doplniť železo formou tabliet, tak v takýchto prípadoch je vhodné využiť účinný výživový doplnok s obsahom hémového železa, ktorý môže rýchlo doplniť hladinu železa bez toho, aby vyvolával tráviace ťažkosti.

Touto požiadavkou sa zaoberali švédski hematológovia a vyvinuli výživový doplnok železa vo forme tablety, ktorá obsahuje obe formy železa – hémové aj nehémové. Globifer Forte je  výživový doplnok založený na poznaní fyziológie trávenia a preto obsahuje kombináciu hémového a nehémového železa, čím využíva ich synergický účinok. Týmto spôsobom dokáže rýchlo zvýšiť hladinu železa bez výskytu problémov ako sú zápcha, kŕče alebo zmeny črevnej mikrobioty. Obsahuje posilnené hémové železo a je vhodný aj pre tehotné a dojčiace ženy a deti od 12 rokov. Vo svojom zložení nemá lepok a laktózu. Ďalšou výhodou je, že jeho vstrebávanie nie je ovplyvnené typom konzumovanej stravy ani nápojov. Prečítajte si tiež skúsenosti ľudí s užívaním výživového doplnku Globifer forte. Neprekračujte na obale uvedené odporúčané dávkovanie. Pokiaľ máte nadbytok železa tento výživový doplnok neužívajte.

Zdieľaj:

Ďalšie články

Je železo vitamín alebo minerál?

Je železo vitamín alebo minerál?

Mnohí sa domnievajú, že železo je vitamín, avšak nie je to pravdivé tvrdenie. Železo je chemický prvok v periodickej tabuľke prvkov pod označením Fe (Ferrum), avšak vo výžive sa železo považuje za minerál.

Čítajte dalej
Lepšie vstrebateľné železo je hémové železo

Lepšie vstrebateľné železo je hémové železo

Rýchlosť a efektivita dopĺňania nedostatočnej hladiny železa v tele je v mnohých prípadoch kľúčová. Nerozhoduje to, koľko železa zjete, či už v strave alebo v produktoch na dopĺňanie železa, ale koľko železa telo vstrebe a dokáže využiť vo svoj prospech.

Čítajte dalej